Sunday, September 21, 2008

Doakan ana..

Hari ini dah masuk ke peringkat 2/3 ramadhan.Surau kat tempat aku pun dah mula lengang masa sembahyang terawih.Tinggal 2 saf lebih jer.Aku plak kekadang pun miss gak lepas sembahyang isyak terus cabut sebab perut dah padat melantak sampai tak ingat ada hari pembalasan dan lupa ada neraka tengah tunggu umat Muhammad Saw.Kalau aku ingat mesti aku tak makan banyak camtu dah kalau aku tak lupa mesti aku sembahyang terawih 20rakaat walaupun aku sedang sakit tenat.

Woh lupa nak citer nak pasal semalam(sabtu).Aku lupa ada jemaah foreign(pakistan) masuk marhalah aku.Aku yang kononya letih puasa nie tertidur lah masa sembahyang zohor.Maksudnya aku tak sembahyang zohor secara berjemaah yang macam mana Nabi saw buat ngan sahabat r.a buat.Dan tak lama lepas tu mak aku kejut kan dan kata ada kawan aku panggil kat luar.Aku yang tengah pakai seluar tak berapa nak tutup aurat dengan muka sembam baru bangun tido pun terus keluar tanpa tengok waktu kat malaysia ni dah pukul berapa.Sampai jer kat luar aku tengok 2 kawan aku yang aku kenal ngan 2 lagi yang aku tak kenal tengah tunggu aku dengan muka berseri-seri siap pakai kurta putih satu set full sunah sambil senyum-senyum kambing kat aku dan terus bagi salam.Aku pun ngan muka yang penuh taik kat mata pun jawab ngan selamber sambil tengok jam kat dinding yang dah dekat pukul 3 petang waktu malaysia ngan hongkong tu.Aku?apalagi cecepat masuk dalam balik capai apa yang sempat nak tutup aurat.Diaorang tu datang biasa lah hari pertama nak jumpa pemuka2 tempatan ngan karkun tempatan.2 orang tu kawan aku yang sorang lagi jemaah pakistan dan sorang lagi tu nama dia lokman hakim jemaah tempatan yang joint jemaah tu khuruj.malunya aku masa tu sebab tak datang sambut kedatangan tetamu Allah kat tempat aku dan malu sebab tak sembahyang zohor ngan diaorang.Itu baru malu sesama mahkluk,malu dengan Allah?malu lah sangat.Jemaah yang masuk nie ada 5 orang rakyat pakistan dan 4 orang jemaah malaysia salah sorangnya ialah maulana Hamid dari markaz sri petaling.Ada yang tak kenal tak?kalau tak kenal meh datang nusrah kat beranang.

Jadi dalam keadaan iman yang dah mula goncang atau lemah nie kita memang kena charge balik.Macam mana nak charge?kita kena duduk dalam taman-taman syurga.Apa taman2 syurga?taman2 syurga ialah majlis2 ilmu sebagaimana hadis nabi SAW.suasana yang banyak cerita kebesaran Allah,suasana iman dan majlis yang sewaktu dengannya.Lagi satu taman syurga ialah bila seorang mukmin dah mati nanti.Kubur mereka akan jadi taman2 syurga sampai hari mereka dibangkitkan dan bagi orang yang kufur mereka akan dapat taman2 neraka yang dah macam zoo sebab dalam tu ada banyak binatang yang berbiasa.Nauzubillah min dzalik.

Syukur pada Allah yang mana hari ini dengan taufik hidayahnya telah beri aku nikmat agama dan telah beri aku satu kerja yang semua nabi a.s dan sahabat buat.Cuma masalahnya aku ni aja yang memain nak buat.Aku tak sungguh2buat kerja agama nie.Aku seronok dengan dunia yang dah kena cerai ngan Hazrat Ali r.a.Aku terkesan dengan isi dunia yang sementara nie yang mana aku tengok dah ramai tinggalkan(mati) dan tak bawak harta,saudara,anak dan isteri skali.Walaupun dunia aku ni fakir dan nampak x der harapan cerah nak potong carta dody al-fayed aku syok lagi nak kejar dunia nie.Buduhnya aku.Kalau lah orang2 yang dah mati tu bleh bagi tahu sesuatu mesti banyak targhib diaorang bagitahu aku.Aku azam lah lepas nie aku nak ceraikan myspace aku,friendster dan YM.Blog ni pun sama.Kerja aku pun kena kaji balik.Kena jadi Boss sendiri macam Azharjaafar baru senang nak minta cuti bagi masa keluar jalan Allah.

Doa lah untuk ana semua..

No comments: